Saturday, February 5, 2011

APA CERITA MERLIMAU?

Sembang-sembang 1:
Ni asal usul nama MERLIMAU.. Mengikut cerita org2 tua yg lame menetap kat MERLIMAU, dahulu MERLIMAU ni asalnye tempat pahlawan2 dahulu melimau keris, masetu kat sinilah tempat diorang malimau atau mengasah keris masing2, jd bile ditanye 'nak kemane tu?' jawabnye, 'nak melimau keris', akhirnye lekat la tempat ini bernama Merlimau..

Sembang-sembang 2:
ya, saya juga difahamkan nama merlimau berasal dari 'mara harimau'. Untuk pengetahuan, nama merlimau disebut seimbas dalam satu novel faisal tehrani.

Sembang-sembang 3: 
Sebenarnya dulu kat merlimau tu jadi tempat org2 british jual lemon...
Lepas tu diaorng bagi la name merlemon....
nak sedapkan citer....diaorg tukar la jadi merlimau....
ni citer btol nih...

Sembang-sembang 4:
Merlimau is a town in Melaka about 23 kilometers south of Melaka town. Merlimau is the name of a jungle creeper with limelike fruit called limau in the Malay word

Sembang-sembang 5: 
Merlimau adalah aanak dara yg pnah menetap d suatu kmpung dlm daerah sinegal..bnyk jasa dia..hingga ke tnah mlayu..tu yg  jd memorial..

Sembang-sembang 6: 
Dalam dewan sastera aku pernah terbaca merliamau adalah sejenis buah limau. tapi sepanjang ingatan aku, sebelum merlimau orang panggil kampung ni kampung bulang. merlimau kalau tak silap aku hanya selepas merdeka apabila ada orang datang untuk melakar peta dan bertanyakan nama nama kampung yang berhampiran. tok sidang dan ketua kampung yang duduk memberikan nama2 kampung dan jalan disekitar merlimau. sebab tu kampung tengah tiba-tiba bertukar jadi permatang serai.

Sembang-sembang 7:
Saya akui kebenaran alkisah seperti yg dikatakan oleh Sdra Ahmad Fuad Alimon...begitulah alkisah bagaimna Kg Tengah (Merlimau Tengah) dahulunya dipanggil dgn nama Kg Bulang....

Sembang-sembang 8:
Setahu aku asal usul merlimau ni asalnye dari perkataan english, iaitu "malay mau" sbb tempat ini ramai orang2 melayu dan
orang putih namakan malay mau... saja je!
 
SEBENARNYA BERASAL DARI LIMAU...

Nama Merlimau diperoleh daripada pokok limau yang terdapat di kawasan tersebut suatu ketika dahulu.
 
Pohon limau yang banyak ditanam di kawasan ini menyebabkan penduduk sepakat menamakan kawasan penempatan mereka dengan nama Kampung Limau. Namun lama-kelamaan telah bertukar dengan nama Merlimau dan kekal sehingga kini.


No comments:

Post a Comment